Eğitim
Diploma Programının Birimi: Edebiyat Fakültesi
Diploma Programının Eğitimine Başladığı Akademik Yıl: 1933 (Örgün Öğretim) / 2009 (İkinci Öğretim)
Diploma Programının Eğitim Dili: Türkçe
Kabul İçin Genel Koşullar: LYS (TS-2) LYS ek kontenjan, yatay geçişle gelen öğrenciler ile kabul koşullarını sağlamış yabancı uyruklu öğrenciler kabul edilir. Kabul için belirlenmiş özel bir koşul bulunmamaktadır.
Son Üç Yıllık Kontenjan Ortalaması: 105
Yabancı Dil: Yabancı dil hazırlık eğitimi yoktur.
Meslekî Hazırlık Eğitimi: Meslekî hazırlık eğitimi yoktur.
Çift Ana Dal, Yan Dal, Ortak Diploma: Edebiyat Fakültesi'nde Çift Ana Dal Diploma olanağı bulunmaktadır. Eğitim dili farklı olan bölümler öğrenci kabulünde yabancı dil yeterliği isteyebilirler.
Diploma Programının Vizyonu: Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünün akademik açıdan güçlü ve yetkin konumunu korumak; önümüzdeki süreçte Türkoloji'nin en önemli merkezi hâline gelmek.
Diploma Programının Misyonu: Türk kültürünün temel unsurları olan Türk dili ve edebiyatı alanında geçmişten günümüze ortaya konulan yazılı ve sözlü ürünleri araştırıp incelemek, elde edilen bilgileri toplumla paylaşmak, diğer kültürlerle olan ilişkilerde belirleyici ve etkin rol oynamak, alanında yetkin bilim adamları ve eğitimciler yetiştirmek.
Amaç ve Hedef: Türk dili ve edebiyatı alanında yetkin eğitmen ve araştırmacı yetiştirmek. Mevcut eğitim koşullarını geliştirmek ve alanın sorunlarına çözüm üretmek.
Bilgi ve Beceri:
1- Alanında güncel ders kitapları, uygulama araç gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuram ve uygulama bilgilerine sahip olmak.
2- Alanıyla ilgili kuram ve kavramları özümseme, tartışma ve bu bilgileri alanında uygulayacak veya sorgulayacak düzeyde bilgiye sahip olmak.
3- Alanıyla ilgili yazılmış kaynaklar ve alanının destekleyen diğer kaynakları değerlendirebilecek kuramsal bilgilere sahip olmak.
4- Alanıyla ilgili elde ettiği ve ürettiği verileri raporlama ve takdim etme becerisine sahip olma.
5- Çevresel bilginin alanıyla ilgisini kurma ve geliştirme refleksine sahip olma.
6- Alanıyla ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak sorunları saptayabilme ve gerekçelendirilebilir çözümler önerebilme yetisine sahip olma.
7- Alanıyla ilgili her türlü olasılığı göz önünde bulundurarak uygun iletişimi sağlayacak bireysel girişimlerde bulunmak.
8- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve bu gereksinimleri karşılayabilme.
9- Alanıyla ilgili karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmek.
Tutum:
1- Alanında sahip olduğu bilgi ve deneyimlerini alanla ilgili yetkin kişilerle paylaşabilme, karşıt görüşlerini savunabilmek.
2- Sosyal veri analizi yapabilmek ve veri türüne bağlı uygun analiz yöntem ve tekniklerini seçip yürütebilmek.
3- Sosyal hakların evrenselliği sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeteri bilince sahip olma.
Programın Ulusal Yeterlikler Çerçevesi ve Sektörel Yeterlikler ile İlişkisi
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek; alanın güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alandaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek; alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek, program yeterlilikleri ile Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi’nin ilişkili olduğu kazanımlardır.
Programın Güçlü ve Zayıf Yönleri
Güçlü Yönler
Geleneği olan köklü bir kurum olması, alanında söz sahibi öğretim üyelerine sahip olması, Türk Dili ve Edebiyatı sahasını ilgilendiren kütüphanelerin bulunduğu bir şehirde olması ve bu kütüphanelere yakınlığı, mezunlarımızın pek çok kurum ve kuruluşta görev yapıyor olmaları; yeni mezunlarımıza çeşitli iş imkânlarını sunmaları.
Zayıf Yönler
Eğitim öğretim faaliyetleri için kullanılan mekanın yetersizliği, yabancı dil hazırlık sınıflarımızın olmaması, dolayısıyla lisansüstü eğitim başvurularında mesleki alanda başarılı öğrencilerimizin yabancı dil barajını aşamamaları, programın genel kaynaklarının büyük kısmının henüz dijital ortama aktarılmamış olması ise teknolojik gelişmelerden azami düzeyde faydalanılamaması sorununu ortaya çıkarmaktadır.
Mezuniyet Koşulları
Öğrencilerimiz için öğrenim dönemleri sürecinde programdan mezun olabilmek için öğrencinin %75’i zorunlu ve %25’i seçmeli derslerden oluşan 240 AKTS tamamlaması, Genel Ağırlıklı Not Ortalaması (GANO) değerinin en az 2.00 olması gerekmektedir. Diploma programından mezun olanlar TÜRKOLOG unvanı alırlar.
İstihdam Olanakları ve Sosyal Olanaklar
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü genel olarak; akademisyen, öğretmen ve araştırmacı yetiştirmektedir. Bununla beraber bölüm mezunları basın-yayın ve radyo-televizyon sektörü başta olmak üzere, arşivcilik ve kütüphanecilik gibi çok çeşitli iş alanlarında çalışma imkânlarına sahiptirler. Bölümün düzenlediği konferans, sempozyum, söyleşi ve anma toplantıları sosyal olanaklardandır.
Diploma Programının Öğretim Türü: Örgün-Birinci Öğretim
Diploma Programının Birimi: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Diploma Programının Ana Bilim Dalı / Bilim Dalı: Türk Dili ve edebiyatı Ana Bilim Dalı
Diploma Programının Eğitimine Başladığı Akademik Yıl: 1984-1985 Akademik Yılı
Diploma Programının Eğitim Dili: Türkçe
Kabul İçin Genel Koşullar:
1. Lisans mezunu olmak
2. Ales sınavına girmiş ve yeterli puan almış olmak
3. YDS veya YÖK tarafından eşdeğerliği kabul edilmiş Yabancı Dil sınavlarından birine girmiş ve yeterli puanı almış olmak
4. Ana bilim dalı tarafından yapılan mülakata girmek Minimum kabul puanları ve ağırlıkları İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Senatonun belirlediği koşullar çerçevesinde saptanmaktadır.
5. İstanbul Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Senatonun belirlediği genel koşulları sağlamak.
Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı mezunu olmayanlar ve gerekli şartları sağlamayanlar için Bilimsel Hazırlık Sınıfı okutulmaktadır.
Son Üç Yıllık Kontenjan Ortalaması: 30
Yabancı Dil: Yabancı dil hazırlık eğitimi yoktur.
Meslekî Hazırlık Eğitimi: Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı mezunu olmayanlar ve gerekli şartları sağlamayanlar için Bilimsel Hazırlık Sınıfı okutulmaktadır.
Çift Ana Dal, Yan Dal, Ortak Diploma: Bölümümüz Dilbilimi, Çağdaş Türk Lehçeleri, Tarih, Batı Dilleri ve Edebiyatları, Doğu Dilleri ve Edebiyatları, Sosyoloji, Psikoloji, Felsefe gibi bölümlerle iş birliği içerisinde çift ana dal yapma imkânı olabilir. Yüksek Lisans ve doktora tezlerinde ilgili bilim dallarının yöntemlerinden yararlanılmakta olup ortak çalışmalar yapılabilir. Eşdeğer diploma programlarıyla iş birliği yapmak mümkündür.
Diploma Programının Vizyonu: Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünün akademik açıdan güçlü ve yetkin konumunu korumak ve devamlılığını sağlamak.
Diploma Programının Misyonu: Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünün akademik açıdan güçlü ve yetkin konumunu korumak ve devamlılığını sağlamak. Türk kültürünün temel unsurları olan Türk dili ve edebiyatı alanında geçmişten günümüze ortaya konulan yazılı ve sözlü ürünleri araştırıp incelemek; elde edilen bilgileri toplumla paylaşmak; diğer kültürlerle olan ilişkilerde belirleyici ve etkin rol oynamak; alanında yetkin bilim adamları ve eğitimciler yetiştirmek.
Amaç ve Hedef
Başlangıcından günümüze kadar dilimizin ve edebiyatımızın geçirmiş olduğu devreleri, bu devrelerde beliren sanat anlayışlarını, bu çerçevede ortaya konulan eserleri, bunları meydana getiren şahsiyetleri bir bütün halinde alıp inceleme ve değerlendirme yeterliliği kazanma;.
Türkçeyi doğru ve güzel bir şekilde yazma ve konuşma becerisi edinme;
Etkili sunum tekniklerini kullanabilme;
Tarih, Felsefe, Sosyoloji, Sanat Tarihi, Arkeoloji, Psikoloji gibi diğer sosyal / insanî bilimlerden faydalanabilme;
Dil ve edebiyat sahasında ortaya çıkan güncel problemlerin farkında olma, çözüm üretebilme;
Dil ve edebiyat bilgilerini tam olarak kavrayabilme, bu bilgileri eğitim öğretim sürecinde öğrencilerin seviyelerine uygun bir şekilde ve amaca yönelik olarak kullanabilir durumda bulunma;
Saha ile ilgili literatüre hâkim olma, bilgi teknolojilerini etkin kullanabilme;
Bibliyografya ve arşiv kaynakları gibi bilgiye ulaşım araçlarını kullanabilme ve uygun şekilde kataloglama becerisine sahip olma;
Tarihsel araştırmaların belirleme, araştırma, yazma ve değerlendirme aşamalarında etik davranış sergileme;
Karşılaştırmalı dil, edebiyat ve kültür araştırmaları yapabilecek yöntem ve yaklaşımlara sahip olma;
Kültür bilimi ve halk bilimi yöntemleri hakkında bilme sahibi olma ve bu yöntemleri kullanabilme.
Kazandıracağı Bilgi, Beceri ve Tutumlar
Bilgi: Alanında güncel ders kitapları, uygulama araç gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuram ve uygulama bilgilerine sahip olmak. Alanıyla ilgili temel kavram ve kuramları özümseme, tartışma ve bu bilgileri alanında uygulayacak veya sorgulayacak düzeyde bilgiye sahip olmak. Alanıyla ilgili yazılmış kaynaklar ve alanını destekleyen diğer kaynakları değerlendirebilecek kuramsal bilgilere sahip olmak. Alanıyla ilgili ürettiği ve elde ettiği verileri raporlama ve takdim etme becerisine sahip olmak.Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
Beceri: Çevresel bilginin alanıyla ilgili bağlantısını kurma ve geliştirme refleksine sahip olmak. Alanıyla ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, sorunları saptayabilme ve gerekçelendirilebilir çözümler önerebilme becerisine sahip olmak. Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve bu gereksinimleri karşılayabilmek.
Tutum: Alanıyla ilgili karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmek. Alanıyla ilgili her türlü olasılığı göz önünde bulundurarak uygun iletişimi sağlayacak bireysel girişimlerde bulunabilmek. Alanında sahip olduğu bilgi ve deneyimlerini alanla ilgili yetkin kişilerle paylaşabilme, karşıt görüşlerini savunabilmek. Sosyal veri analizi yapabilmek ve veri türüne bağlı uygun analiz yöntem ve tekniklerini seçip yürütebilmek.
Programın Ulusal Yeterlikler Çerçevesi ve Sektörel Yeterlikler ile İlişkisi
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek; alanın güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alandaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek; alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek, program yeterlilikleri ile Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi’nin ilişkili olduğu kazanımlardır.
Programın Güçlü ve Zayıf Yönleri
Güçlü Yönleri
• Geleneği olan köklü bir kurum olması.
• Alanında söz sahibi öğretim üyelerine sahip olması.
• Türk Dili ve Edebiyatı sahasını ilgilendiren kütüphanelerin bulunduğu bir şehirde olması ve bu kütüphanelere yakınlığı.
• Mezunlarımızın pek çok kurum ve kuruluşta görev yapıyor olmaları; yeni mezunlarımıza çeşitli iş imkanlarını sunmaları.
•Üniversite bünyesinde ihtisas kütüphaneleri, nadir eserler kütüphanesi ve genel kitaplığa sahip olması.
Zayıf Yönleri
• Eğitim öğretim faaliyetleri için kullanılan mekanın yetersizliği, Yabancı dil hazırlık sınıflarımızın olmaması, dolayısıyla Lisansüstü eğitim başvurularında mesleki alanda başarılı öğrencilerimizin yabancı dil barajını aşamamaları.
Basılı ve Elektronik Ortamdaki Kaynaklar
SCI ve SSCI’de taranan hakemli süreli yayınlar ve kütüphanenin anlaşmalı olduğu elektronik kütüphane taramaları, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Dergisi (2011 itibariyle e-dergi olarak da çıkmaktadır.)
Sosyal Olanaklar
Bölümün düzenlediği konferans, sempozyum, söyleşi ve anma toplantıları sosyal olanaklardandır.
Diploma Programının Öğretim Türü: Örgün-Birinci Öğretim
Diploma Programının Birimi: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Diploma Programının Ana Bilim Dalı / Bilim Dalı: Türk Dili ve edebiyatı Ana Bilim Dalı
Diploma Programının Eğitimine Başladığı Akademik Yıl: 1983-1984 Akademik Yılı
Diploma Programının Eğitim Dili: Türkçe
Kabul İçin Genel Koşullar:
Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı mezunu olmayanlar ve gerekli şartları sağlamayanlar için Bilimsel Hazırlık Sınıfı okutulmaktadır.
Yabancı Dil: Yabancı dil hazırlık eğitimi yoktur.
Meslekî Hazırlık Eğitimi: Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı mezunu olmayanlar ve gerekli şartları sağlamayanlar için Bilimsel Hazırlık Sınıfı okutulmaktadır.
Çift Ana Dal, Yan Dal, Ortak Diploma: Bölümümüz Dilbilimi, Çağdaş Türk Lehçeleri, Tarih, Batı Dilleri ve Edebiyatları, Doğu Dilleri ve Edebiyatları, Sosyoloji, Psikoloji, Felsefe gibi bölümlerle iş birliği içerisinde çift ana dal yapma imkânı olabilir. Yüksek Lisans ve doktora tezlerinde ilgili bilim dallarının yöntemlerinden yararlanılmakta olup ortak çalışmalar yapılabilir. Eşdeğer diploma programlarıyla iş birliği yapmak mümkündür.
Diploma Programının Vizyonu: Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünün akademik açıdan güçlü ve yetkin konumunu korumak ve devamlılığını sağlamak.
Diploma Programının Misyonu: Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünün akademik açıdan güçlü ve yetkin konumunu korumak ve devamlılığını sağlamak. Türk kültürünün temel unsurları olan Türk dili ve edebiyatı alanında geçmişten günümüze ortaya konulan yazılı ve sözlü ürünleri araştırıp incelemek; elde edilen bilgileri toplumla paylaşmak; diğer kültürlerle olan ilişkilerde belirleyici ve etkin rol oynamak; alanında yetkin bilim adamları ve eğitimciler yetiştirmek.
Amaç ve Hedef
Başlangıcından günümüze kadar dilimizin ve edebiyatımızın geçirmiş olduğu devreleri, bu devrelerde beliren sanat anlayışlarını, bu çerçevede ortaya konulan eserleri, bunları meydana getiren şahsiyetleri bir bütün halinde alıp inceleme ve değerlendirme yeterliliği kazanma;.
Türkçeyi doğru ve güzel bir şekilde yazma ve konuşma becerisi edinme;
Etkili sunum tekniklerini kullanabilme;
Tarih, Felsefe, Sosyoloji, Sanat Tarihi, Arkeoloji, Psikoloji gibi diğer sosyal / insanî bilimlerden faydalanabilme;
Dil ve edebiyat sahasında ortaya çıkan güncel problemlerin farkında olma, çözüm üretebilme;
Dil ve edebiyat bilgilerini tam olarak kavrayabilme, bu bilgileri eğitim öğretim sürecinde öğrencilerin seviyelerine uygun bir şekilde ve amaca yönelik olarak kullanabilir durumda bulunma;
Saha ile ilgili literatüre hâkim olma, bilgi teknolojilerini etkin kullanabilme;
Bibliyografya ve arşiv kaynakları gibi bilgiye ulaşım araçlarını kullanabilme ve uygun şekilde kataloglama becerisine sahip olma;
Tarihsel araştırmaların belirleme, araştırma, yazma ve değerlendirme aşamalarında etik davranış sergileme;
Karşılaştırmalı dil, edebiyat ve kültür araştırmaları yapabilecek yöntem ve yaklaşımlara sahip olma;
Kültür bilimi ve halk bilimi yöntemleri hakkında bilme sahibi olma ve bu yöntemleri kullanabilme.
Kazandıracağı Bilgi, Beceri ve Tutumlar
Bilgi: Alanında güncel ders kitapları, uygulama araç gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuram ve uygulama bilgilerine sahip olmak. Alanıyla ilgili temel kavram ve kuramları özümseme, tartışma ve bu bilgileri alanında uygulayacak veya sorgulayacak düzeyde bilgiye sahip olmak. Alanıyla ilgili yazılmış kaynaklar ve alanını destekleyen diğer kaynakları değerlendirebilecek kuramsal bilgilere sahip olmak. Alanıyla ilgili ürettiği ve elde ettiği verileri raporlama ve takdim etme becerisine sahip olmak.Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
Beceri: Çevresel bilginin alanıyla ilgili bağlantısını kurma ve geliştirme refleksine sahip olmak. Alanıyla ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, sorunları saptayabilme ve gerekçelendirilebilir çözümler önerebilme becerisine sahip olmak. Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve bu gereksinimleri karşılayabilmek.
Tutum: Alanıyla ilgili karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmek. Alanıyla ilgili her türlü olasılığı göz önünde bulundurarak uygun iletişimi sağlayacak bireysel girişimlerde bulunabilmek. Alanında sahip olduğu bilgi ve deneyimlerini alanla ilgili yetkin kişilerle paylaşabilme, karşıt görüşlerini savunabilmek. Sosyal veri analizi yapabilmek ve veri türüne bağlı uygun analiz yöntem ve tekniklerini seçip yürütebilmek.
Programın Ulusal Yeterlikler Çerçevesi ve Sektörel Yeterlikler ile İlişkisi
Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek; alanın güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alandaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek; alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek, program yeterlilikleri ile Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi’nin ilişkili olduğu kazanımlardır.
Programın Güçlü ve Zayıf Yönleri
Güçlü Yönleri
• Geleneği olan köklü bir kurum olması.
• Alanında söz sahibi öğretim üyelerine sahip olması.
• Türk Dili ve Edebiyatı sahasını ilgilendiren kütüphanelerin bulunduğu bir şehirde olması ve bu kütüphanelere yakınlığı.
• Mezunlarımızın pek çok kurum ve kuruluşta görev yapıyor olmaları; yeni mezunlarımıza çeşitli iş imkanlarını sunmaları.
•Üniversite bünyesinde ihtisas kütüphaneleri, nadir eserler kütüphanesi ve genel kitaplığa sahip olması.
Zayıf Yönleri
• Eğitim öğretim faaliyetleri için kullanılan mekanın yetersizliği, Yabancı dil hazırlık sınıflarımızın olmaması, dolayısıyla Lisansüstü eğitim başvurularında mesleki alanda başarılı öğrencilerimizin yabancı dil barajını aşamamaları.
Programın Mezuniyet Koşulları
1. Minimum 24 kredi ve seminer dersini tamamlamak / 240 AKTS tamamlamak
2. Minimum 75/100, 2,5/4 ortalama elde etmek
3. Tez savunmasında başarılı olmak
Mezunların Alacağı Unvanlar
Türkolog, Akademisyen, Araştırmacı, Uzman Öğretmen.
Mezunların İstihdam Olanakları
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü genel olarak akademisyen, öğretmen ve araştırmacı yetiştirmektedir. Bununla beraber bölüm mezunları basın-yayın ve radyo-televizyon sektörü başta olmak üzere, arşivcilik ve kütüphanecilik gibi çok çeşitli iş alanlarında çalışma imkânlarına sahiptirler.